loading...

اخبار مركز آموز هاي عالي آزاد خبر

اخبار مركز آموز هاي عالي آزاد خبر

بازدید : 367
11 زمان : 1399:2

آشنايي با هنر عكاسي تبليغاتي و نكات مهم آن

عكاسي يكي از عناصر مهم در موفقيت كمپين هاي تبليغاتي به شمار مي آيد . عكاسي تبليغاتي شاخه اي از عكاسي به شمار مي آيد كه در آن عكاس بايد با استفاده از وسايل عكاسي مناسب و نورپردازي ماهرانه به نمايش دقيق، واضح و موثر از ظاهر محصول مورد نظر بپردازد . هر نوع عكسي كه در زمينه معرفي، تبليغ و يا فروش محصولي گرفته شده باشد جز عكاسي صنعتي محسوب مي شود . در عكاسي تبليغاتي عكاس بايد بر مبناي هدف صاحبان كسب و كار بر نشان دادن محصول و يا ايده ي فعاليت آن ها به طور موثر براي جذب بيننده به تصوير و نشان دادن اطلاعات ظاهري كامل كوشش كافي را به عمل آورد . براي انجام اين كار به نحوه احسنت عكاس بايد اطلاعات تكنيكي و تجربي كافي در عكاسي پرتره، عكاسي اجسام بي جان، عكاسي معماري و عكاسي تبليغاتي و تصوير سازي داشته باشد . در ادامه قصد داريم تا شما را با نكاتي كه مي تواند در اين نوع از عكاسي كمك كننده باشد آشنا سازيم.

۱- مشخص كردن استراتژي

در اين مرحله عكاسان بايد به طراحي يك استراتژي خلاصه و فشرده از آنچه عكس به بيننده منتقل خواهد كرد و شيوه اي كه اين انتقال صورت مي گيرد، بپردازند . عكاس بايد به خوبي از هدف خط توليد آن كسب و كار خاص از توليد محصول نهايي آگاه باشد تا پيام را به خوبي انتقال دهد . استراتژي شما مي تواند از يك ايده اوليه ساده شروع شود و در يك مسير خوب كامل شده و يك تصوير خلاقانه را رقم بزند.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

۲- تهيه ي وسايل مورد نياز و صحنه پردازي

بعد از اينكه استراتژي مشخص شد نياز است تا امكانات مورد نياز براي نورپردازي، صحنه آرايي و عكاسي تهيه شود . يكي از رموز موفقيت عكاسان در زمينه تبليغات داشتن ابزار ها و فضاهاي مناسب است . لوكيشن مناسب مورد نظر بايد پيدا گردد اگر قصد داريد از مدل هاي بي جان استفاده كنيد بايد آن ها را انتخاب كرده و چيدمان مناسب براي آن ها را پيدا كنيد . استفاده از مدل هاي زنده مهارت بيشتري را طلب مي كند چرا كه آرامش و حس مربوط به ايده ي عكس را بايد در چهره ي آن ها القا كنيد و دقت داشته باشيد تا مدل شما بهترين ژست مربوط به موضوع را دارد تا تاثيرگذاري و جذابيت كافي را براي بيننده ايجاد كند . قرار دادن تمامي عناصر كنار هم به بهترين نحو مناسب با پيام تبليغ اهميت بسياري دارد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

۳- نورپردازي مناسب

نورپردازي يكي از عناصر تاثير گذار در زيبايي تصوير و عكاسي صنعتي و تبليغاتي مي باشد عوامل مهمي كه در اين زمينه بايد رعايت شود بهره گرفتن از نورپردازي نرم يا همان نورپردازي سافت ( قطع كردن فلاش دوربين و استفاده از فلاش استوديويي به همراه جعبه سافت ) دقت در انتخاب زاويه ي انعكاس، بازتابش نور ( زماني كه قصد داريم تصوير روشن تر و با كنتراست كمتري داشته باشيم ) و افزودن درخشش در صورت نياز مي باشد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

نورپردازي در عكاسي تبليغاتي عكاسي تبليغاتي يكي از روش هاي جديد و نويني است كه در صنعت عكاسي به وجود آمده است . هدف اصلي در اين نوع عكاسي به نمايش در آوردن صنعت چه بزرگ و كوچك به صورت حرفه اي و هنري مي باشد . نورپردازي يكي از عوامل مهم و تاثير گذار در زيبايي تصاوير و عكاسي تبليغاتي مي باشد . در اين مقاله قصد داريم راه ها و روش هاي نورپردازي در عكاسي تبليغاتي را معرفي و بررسي نماييم : ابتدا از دوربين عكاسي SLR استفاده مي كنيم، ( لنز استفاده شده براي عكس از نوع ماكرو و 50 ميليمتري مي باشد ) اگرعمق ميدان نور دهي در عكس كم باشد سايه هاي شديدي در زير آن به وجود مي ايد كه ناشي از ديافراگرام باز و اتوماتيك ان است. نورپردازي سافت ( يا نرم ) در عكاسي صنعتي

يكي از مقدمات نورپردازي در عكاسي صنعتي به صورت نرم يا سافت قطع كردن فلاش خود دوربين است، تامين نور محيط و نورپردازي در اين روش با بهره گيري از فلاش استوديويي به همراه جعبه سافت يا همان سافت باكس انجام مي گيرد كه زاويه 135 درجه براي آن تنظيم مي شود، ( معمولا از سمت راست و كمي عقب تر از دوربين عكاسي اين نورپردازي انجام مي گيرد )

براي گرفتن تصاوير زيبا درعكاسي صنعتي و عكاسي تبليغاتي ، دوربين را از حالت اتوماتيك در آورده و به حالت تنظيم دستي انتقال مي دهيم، سپس ديافراگرام را F/10 تنظيم كرده و ميزان سرعت شاتر را با ميزان سفيدي محيط بك گراند و تابش نور تنظيم مي كنيم و سپس عكس برداري را انجام مي دهيم.

زاويه انعكاس براي نورپردازي در عكاسي صنعتي

نورپردازي در عكاسي صنعتي بسته به نوع و جنس كالايي كه از آن گرفته مي شود متفاوت بوده و مخصوصا در جواهرات به دليل روشنايي آن ها و انعكاس نور توسط آن ها حساس تر بوده و دقت بالايي را طب مي كند . انعكاس نور در عكاسي تبليغاتي مي تواند تصاوير بسيار زيبايي را خلق كرده و ايجاد كند.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

اصول كاربردي عكاسي صنعتي

عكاسي ازهرموضوعي كه با فعاليت هاي شركتي توليدي يا خدماتي در ارتباط باشد، در حيطه عكاسي تبليغاتي قرار مي گيرد . پس ميدان عمل عكاسي تبليغاتي، بسيار وسيع است؛ زيرا تنوع محصول و خدماتي كه مي تواند دركشور سازنده مصرف و يا به ديگر كشورهاي جهان صادر شود، نيز مطرح خواهد شد. عكاسي تبليغاتي در برگيرنده تمام كارهايي است كه به توليدكننده كمك مي كند تا محصولاتش را تبليغ كند و بفروشد . وظيفه عكاسي صنعتي هم اين است كه موضوع از جلوه و نماي بهتري نسبت به موضوع هاي مشابه برخوردار باشد. عكاسي تبليغاتي به طور خلاصه مركز توجهش صنعت است.عكاسي تبليغاتي يكي از خدماتي ترين رشته هاي عكاسي است . در اين رشته نه تن ها بايد حداكثر تسلط به تئوري و تكنيك را داشته باشيم بلكه به بسياري از وسائل، علاوه بر دوربين احتياج پيدا خواهيم كرد، از فون هاي رنگي تا ميزهاي مخصوص كار از وسائل جنبي نورپردازي هاي پيچيده تا سه پايه و پانتوگراف هاي بزرگ و از همه مهمتر استوديوهاي عظيم و مملو از وسائل نورپردازي فقط بدرد عكاسي تبليغاتي ميخورند.

عكاسي تبليغاتي متاسفانه جزو دروس درسي و كارگاهي دانشكده هاي عكاسي نيست و اين رشته ي عكاسي را بايد خودتان ياد بگيريد . اين كاملاً طبيعي و قابل درك است كه صاحبان صنايع و طراحان تبليغاتي توقع دارند كه شما نه تن ها با نور پردازي در استوديو محصولات و توليدات ، بلكه كارخانه و خط توليد آن را نيز بتوانيد عكاسي كنيد . طول و عرض سالن هاي كارخانه ها در بسياري مواقع اندازه چند سالن ورزشي، استخر سرپوشيده- بسكتبال- واليبال و امثالهم وسعت دارد . مهمترين مسئله و مشكل شما نورها- نورپردازي ها و محاسبه ي نور سالن ها است. خوشبختانه چون صد ها كارگر حرفه اي در سالن ها كار ميكنند . نور سالن ها براي عكسبرداري كافيست مشكل بزرگ، تفاوت و تنوع رنگ چراغ هاست . اگر در يك كارخانه، لامپ هاي نئون، لامپ هاي گازي و بالاي دستگاه ها لامپ هاي معمولي قرار داشته باشند در ضمن از پنجره ها هم نور روز وارد سالن بشود، در نتيجه چهار منبع متفاوت نور داريم با توجه به اينكه از چه فيلمي براي عكاسي استفاده كنيم . سالن كارخانه به فراخور اينكه در هر قسمت كدام چراغ و نور غالب است به رنگهاي سبز كدر و كثيف، آبي روشن و زرد و قرمز و يا زردچوبه اي تغيير رنگ خواهد داد و نه تن ها كارخانه مانند چلوكبابي ها رنگ و وارنگ خواهد شد بلكه بخاطر تفاوت شدت نور ها هر قسمتي براي خود تاريك تر يا روشن تر خواهد شد و كنتراست سالن و وسائل داخل آن حتي سيمان كف سالن به چند رنگ در خواهد آمد . با كمك فيلتر و چند بار نور دادن روي يك فيلم و خاموش و روشن كردن لامپ ها در زمان عكسبرداري و بفراخور فيلتري كه جلوي دوربين قرار ميدهيم و در ضمن نوع فيلم ( نور روز يا نور مصنوعي ) ميتوانيم رنگ سالن را يك دست كرده و در ضمن شدت كنتراست را نيز متعادل كنيم.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

در عكاسي تبليغاتي از سالن صنايع فلزي و نساجي و كارخانه هاي وسيع و بزرگ به دوربين هاي قطع بزرگ احتياج پيدا ميكنيم كه دلايل منطقي و علمي دارد . در ضمن مجبوريم آنرا روي سه پايه ي سنگين و حرفه اي نصب كنيم. صاحبان صنايع براي نمايش كارخانه ي خود مخصوصاً اگر مدرن و پيشرفته هم باشد جاي وسيع و ديوار بزرگي را در غرفه ي نمايشگاه هاي داخلي و خارجي صنايع در نظر ميگيرند كه عكسي به طول 5 متر يا بيشتر نصب كنند كه اين چاپ متري از فيلم هاي كوچك و ديجيتال ممكن نيست و كيفيت حرفه اي نخواهد داشت. ديگر اينكه براي نمايش تمام سالن به لنزهائي احتياج داريم كه حداقل 90 و حداكثر180 درجه بتواند بياندازد كه اين كار فقط با لنزهاي سوپروايد يا چشم ماهي عملي است . متاسفانه انتخاب اجباري اين لنز ها با خود اشكال و عيب بزرگي بوجود مياورد و آن تغيير پرسپكتيو سالن است و همه ي سالن و دستگاه ها كج و غير واقعي خواهند شد و مجبوريم دوربيني بكار ببريم كه پرسپكتيو با آن قابل كنترل و اصلاح باشد كه فقط با دوربين هاي بزرگ يا فانوسي ممكن است و فيلم هاي آن نيز در ابعاد : 20x25cm, 13x18cm, 10x12cm توليد ميشود . در ضمن حتماً بايد همراه سه پايه محكم و مجهز از يك ارتفاع معقول كه فضاي كامل سالن و تمامي دستگاه هاي موجود، از آن زاويه قابل رؤيت باشد . مثلاً از بالاي ليفت تراگ عكاسي شود. در بعضي از كارخانه ها نور موجود به اندازه كافي در سالن ها نصب نشده . ما بايد با خودمان نورهاي وسيع و نرم و هم چنين نورهاي قوي و متمركز داشته باشيم تا بتوانيم فضا و نقاطي را كه تاريك شده و نمي پسنديم روشن كنيم و يا مدت طولاني مثلاً چند دقيقه شاتر دوربين را باز گذاشته با يك سيم بلند، چراغ بدست در فضا و زاويه اي كه انتخاب كرده ايم حركت كرده و نقاط تاريك را بمدت مورد احتياج از فاصله ي حساب شده نورمالي كنيم كه اين تكنيك را بايد بياموزيم و تمرين كنيم تا بتوانيم يك عكس مورد قبول و بدون نقص فني و تكنيكي از سالن كارخانه تهيه كنيم كه هم براي نمايشگاه و هم كاتالوگ و هم همراه تبليغ كالاي توليدي آن سالن در تبليغات و آگهي هاي مربوط به آن كارخانه صنعتي استفاده خواهد شد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

چگونه مي تون در محيط هاي پر نور يك عكس تبليغاتي با كيفيت تهيه كرد؟

در پاسخ به سوال بالا مي توان گفت يكي از ابزارهاي مورد استفاده براي بالا بردن كيفيت عكس هاي صنعتي در محيط هاي نوراني هود مي باشد.كاربرد هود در جلوگيري از ايجاد نقاط نوراني ست كه روي تصوير به علت شدت بالاي نور ايجاد مي گردد . اين ابزار كوچك و كاربردي كه از لحاظ شكل ظاهري شبيه به فنجان مي باشد.هود روي لنز دوربين نصب مي شود و با حذف نورهاي اضافي كمك به بالا رفتن كيفيت عكس مي كند.دومين روش عكاسي تبليغاتي در محيط هاي نوراني به تنظيمات ISO دوربين مربوط مي شود.زماني كه ايزو را روي كمترين درجه قرار دهيد و درجه سرعت شاتر را با ايزو هماهنگ كنيد حتي با وجود محيطي پر نور باز هم تصوير خروجي نوري مناسب و ملايم خواهد داشت.عامل موثر سوم نيز مربوط به تجهيزات دوربين مي باشد.فيلترهاي NU و U.V با كم كردن ميزان پرتوهاي نوري كه وارد دوربين مي شوند كمك مي كنند تا تصويري با كيفيت و وضوح بالا بطوريكه تمام جزئيات محصول در آن نمايش داده مي شود ايجاد گردد.چهارمين روش پيشنهادي اين است كه تنظيمات ميزان نورپردازي را به خود دوربين عكاسي بسپاريم تا بصورت اتوماتيك با در نظر گرفتن محيط هاي مختلف و ميزان نور هر صحنه تنظيمات مربوط به نورپردازي انجام شود.اما در نظر داشته باشيد بصورت كامل تنظيمات اتوماتيك دوربين مناسبترين حالت را ايجاد نخواهد كرد و نياز به بررسي و دقت عكاس تبليغات دارد.اولين حالت تنظيم نورپردازي اتوماتيك، الگوبرداري از ميزان شدت نور صحنه است.مي توان گفت كه تنظيمات در نظر گرفته شده اين حالت توسط خود دوربين در اكثر موارد نتيجه مطلوبي بدنبال دارد اما بد نيست كه براي حصول اطمينان از نتيجه كار دستي در تنظيمات اين گزينه ببريم و با كم و زياد كردن درجه آن مناسب ترين حالت را پيدا كنيم.به ياد داشته باشيد هر چه قدر كه compensation در فضايي كه شدت نور بالايي دارند، بالاتر برود كيفيت و وضوح تصوير خروجي بيشتر است و برعكس در فضايي كه نور كمي دارد تنظيم مناسب اين گزينه، حالتي ست كه compensation در كمترين درجه قرار داشته باشد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

گزينه EV و تنظيمات مربوط به آن

زماني كه موقعيت نور در صحنه مورد نظر حالتي ست كه به صورت مستقيم و با شدت بالا مي تابد و يا اينكه بك گراند صحنه داراي رنگهاي روشن و پر بازتاب است حتما بايد به تنظيمات EV توجه كرد . پيشنهاد مي شود EV را در بالا ترين حالت قرار دهيد تا به كمك آن بتوانيد كمترين ميزان لكه ها و نقاط نوراني اضافي را در تصوير داشته باشيد.نكته آخر اينكه به تصوير برداري از يك زاويه اكتفا نكنيد . همچنين مطمئن باشيد تنظيماتي كه در بالا به آن ها اشاره كرديم نيز تن ها با يكبار كاهش و افزايش به مطلبوب ترين حالت خود نمي رسند بلكه بايد براي پيدا كردن ايده آل ترين حالت، بايد از زواياي مختلف و با تنظيمات متفاوت تصوير برداري را انجام دهيد و اين كار را تا زمان رسيدن به نتيجه دلخواه ادامه دهيد و با كيفيت ترين عكس را از بين حالات و زواياي مختلف انتخاب كنيد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

تبليغات - تصوير - آموزش - آموزش - كارگاه - نور - ساز - تصوير - تبليغات -

آشنايي با هنر عكاسي تبليغاتي و نكات مهم آن

عكاسي يكي از عناصر مهم در موفقيت كمپين هاي تبليغاتي به شمار مي آيد . عكاسي تبليغاتي شاخه اي از عكاسي به شمار مي آيد كه در آن عكاس بايد با استفاده از وسايل عكاسي مناسب و نورپردازي ماهرانه به نمايش دقيق، واضح و موثر از ظاهر محصول مورد نظر بپردازد . هر نوع عكسي كه در زمينه معرفي، تبليغ و يا فروش محصولي گرفته شده باشد جز عكاسي صنعتي محسوب مي شود . در عكاسي تبليغاتي عكاس بايد بر مبناي هدف صاحبان كسب و كار بر نشان دادن محصول و يا ايده ي فعاليت آن ها به طور موثر براي جذب بيننده به تصوير و نشان دادن اطلاعات ظاهري كامل كوشش كافي را به عمل آورد . براي انجام اين كار به نحوه احسنت عكاس بايد اطلاعات تكنيكي و تجربي كافي در عكاسي پرتره، عكاسي اجسام بي جان، عكاسي معماري و عكاسي تبليغاتي و تصوير سازي داشته باشد . در ادامه قصد داريم تا شما را با نكاتي كه مي تواند در اين نوع از عكاسي كمك كننده باشد آشنا سازيم.

۱- مشخص كردن استراتژي

در اين مرحله عكاسان بايد به طراحي يك استراتژي خلاصه و فشرده از آنچه عكس به بيننده منتقل خواهد كرد و شيوه اي كه اين انتقال صورت مي گيرد، بپردازند . عكاس بايد به خوبي از هدف خط توليد آن كسب و كار خاص از توليد محصول نهايي آگاه باشد تا پيام را به خوبي انتقال دهد . استراتژي شما مي تواند از يك ايده اوليه ساده شروع شود و در يك مسير خوب كامل شده و يك تصوير خلاقانه را رقم بزند.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

۲- تهيه ي وسايل مورد نياز و صحنه پردازي

بعد از اينكه استراتژي مشخص شد نياز است تا امكانات مورد نياز براي نورپردازي، صحنه آرايي و عكاسي تهيه شود . يكي از رموز موفقيت عكاسان در زمينه تبليغات داشتن ابزار ها و فضاهاي مناسب است . لوكيشن مناسب مورد نظر بايد پيدا گردد اگر قصد داريد از مدل هاي بي جان استفاده كنيد بايد آن ها را انتخاب كرده و چيدمان مناسب براي آن ها را پيدا كنيد . استفاده از مدل هاي زنده مهارت بيشتري را طلب مي كند چرا كه آرامش و حس مربوط به ايده ي عكس را بايد در چهره ي آن ها القا كنيد و دقت داشته باشيد تا مدل شما بهترين ژست مربوط به موضوع را دارد تا تاثيرگذاري و جذابيت كافي را براي بيننده ايجاد كند . قرار دادن تمامي عناصر كنار هم به بهترين نحو مناسب با پيام تبليغ اهميت بسياري دارد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

۳- نورپردازي مناسب

نورپردازي يكي از عناصر تاثير گذار در زيبايي تصوير و عكاسي صنعتي و تبليغاتي مي باشد عوامل مهمي كه در اين زمينه بايد رعايت شود بهره گرفتن از نورپردازي نرم يا همان نورپردازي سافت ( قطع كردن فلاش دوربين و استفاده از فلاش استوديويي به همراه جعبه سافت ) دقت در انتخاب زاويه ي انعكاس، بازتابش نور ( زماني كه قصد داريم تصوير روشن تر و با كنتراست كمتري داشته باشيم ) و افزودن درخشش در صورت نياز مي باشد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

نورپردازي در عكاسي تبليغاتي عكاسي تبليغاتي يكي از روش هاي جديد و نويني است كه در صنعت عكاسي به وجود آمده است . هدف اصلي در اين نوع عكاسي به نمايش در آوردن صنعت چه بزرگ و كوچك به صورت حرفه اي و هنري مي باشد . نورپردازي يكي از عوامل مهم و تاثير گذار در زيبايي تصاوير و عكاسي تبليغاتي مي باشد . در اين مقاله قصد داريم راه ها و روش هاي نورپردازي در عكاسي تبليغاتي را معرفي و بررسي نماييم : ابتدا از دوربين عكاسي SLR استفاده مي كنيم، ( لنز استفاده شده براي عكس از نوع ماكرو و 50 ميليمتري مي باشد ) اگرعمق ميدان نور دهي در عكس كم باشد سايه هاي شديدي در زير آن به وجود مي ايد كه ناشي از ديافراگرام باز و اتوماتيك ان است. نورپردازي سافت ( يا نرم ) در عكاسي صنعتي

يكي از مقدمات نورپردازي در عكاسي صنعتي به صورت نرم يا سافت قطع كردن فلاش خود دوربين است، تامين نور محيط و نورپردازي در اين روش با بهره گيري از فلاش استوديويي به همراه جعبه سافت يا همان سافت باكس انجام مي گيرد كه زاويه 135 درجه براي آن تنظيم مي شود، ( معمولا از سمت راست و كمي عقب تر از دوربين عكاسي اين نورپردازي انجام مي گيرد )

براي گرفتن تصاوير زيبا درعكاسي صنعتي و عكاسي تبليغاتي ، دوربين را از حالت اتوماتيك در آورده و به حالت تنظيم دستي انتقال مي دهيم، سپس ديافراگرام را F/10 تنظيم كرده و ميزان سرعت شاتر را با ميزان سفيدي محيط بك گراند و تابش نور تنظيم مي كنيم و سپس عكس برداري را انجام مي دهيم.

زاويه انعكاس براي نورپردازي در عكاسي صنعتي

نورپردازي در عكاسي صنعتي بسته به نوع و جنس كالايي كه از آن گرفته مي شود متفاوت بوده و مخصوصا در جواهرات به دليل روشنايي آن ها و انعكاس نور توسط آن ها حساس تر بوده و دقت بالايي را طب مي كند . انعكاس نور در عكاسي تبليغاتي مي تواند تصاوير بسيار زيبايي را خلق كرده و ايجاد كند.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

اصول كاربردي عكاسي صنعتي

عكاسي ازهرموضوعي كه با فعاليت هاي شركتي توليدي يا خدماتي در ارتباط باشد، در حيطه عكاسي تبليغاتي قرار مي گيرد . پس ميدان عمل عكاسي تبليغاتي، بسيار وسيع است؛ زيرا تنوع محصول و خدماتي كه مي تواند دركشور سازنده مصرف و يا به ديگر كشورهاي جهان صادر شود، نيز مطرح خواهد شد. عكاسي تبليغاتي در برگيرنده تمام كارهايي است كه به توليدكننده كمك مي كند تا محصولاتش را تبليغ كند و بفروشد . وظيفه عكاسي صنعتي هم اين است كه موضوع از جلوه و نماي بهتري نسبت به موضوع هاي مشابه برخوردار باشد. عكاسي تبليغاتي به طور خلاصه مركز توجهش صنعت است.عكاسي تبليغاتي يكي از خدماتي ترين رشته هاي عكاسي است . در اين رشته نه تن ها بايد حداكثر تسلط به تئوري و تكنيك را داشته باشيم بلكه به بسياري از وسائل، علاوه بر دوربين احتياج پيدا خواهيم كرد، از فون هاي رنگي تا ميزهاي مخصوص كار از وسائل جنبي نورپردازي هاي پيچيده تا سه پايه و پانتوگراف هاي بزرگ و از همه مهمتر استوديوهاي عظيم و مملو از وسائل نورپردازي فقط بدرد عكاسي تبليغاتي ميخورند.

عكاسي تبليغاتي متاسفانه جزو دروس درسي و كارگاهي دانشكده هاي عكاسي نيست و اين رشته ي عكاسي را بايد خودتان ياد بگيريد . اين كاملاً طبيعي و قابل درك است كه صاحبان صنايع و طراحان تبليغاتي توقع دارند كه شما نه تن ها با نور پردازي در استوديو محصولات و توليدات ، بلكه كارخانه و خط توليد آن را نيز بتوانيد عكاسي كنيد . طول و عرض سالن هاي كارخانه ها در بسياري مواقع اندازه چند سالن ورزشي، استخر سرپوشيده- بسكتبال- واليبال و امثالهم وسعت دارد . مهمترين مسئله و مشكل شما نورها- نورپردازي ها و محاسبه ي نور سالن ها است. خوشبختانه چون صد ها كارگر حرفه اي در سالن ها كار ميكنند . نور سالن ها براي عكسبرداري كافيست مشكل بزرگ، تفاوت و تنوع رنگ چراغ هاست . اگر در يك كارخانه، لامپ هاي نئون، لامپ هاي گازي و بالاي دستگاه ها لامپ هاي معمولي قرار داشته باشند در ضمن از پنجره ها هم نور روز وارد سالن بشود، در نتيجه چهار منبع متفاوت نور داريم با توجه به اينكه از چه فيلمي براي عكاسي استفاده كنيم . سالن كارخانه به فراخور اينكه در هر قسمت كدام چراغ و نور غالب است به رنگهاي سبز كدر و كثيف، آبي روشن و زرد و قرمز و يا زردچوبه اي تغيير رنگ خواهد داد و نه تن ها كارخانه مانند چلوكبابي ها رنگ و وارنگ خواهد شد بلكه بخاطر تفاوت شدت نور ها هر قسمتي براي خود تاريك تر يا روشن تر خواهد شد و كنتراست سالن و وسائل داخل آن حتي سيمان كف سالن به چند رنگ در خواهد آمد . با كمك فيلتر و چند بار نور دادن روي يك فيلم و خاموش و روشن كردن لامپ ها در زمان عكسبرداري و بفراخور فيلتري كه جلوي دوربين قرار ميدهيم و در ضمن نوع فيلم ( نور روز يا نور مصنوعي ) ميتوانيم رنگ سالن را يك دست كرده و در ضمن شدت كنتراست را نيز متعادل كنيم.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

در عكاسي تبليغاتي از سالن صنايع فلزي و نساجي و كارخانه هاي وسيع و بزرگ به دوربين هاي قطع بزرگ احتياج پيدا ميكنيم كه دلايل منطقي و علمي دارد . در ضمن مجبوريم آنرا روي سه پايه ي سنگين و حرفه اي نصب كنيم. صاحبان صنايع براي نمايش كارخانه ي خود مخصوصاً اگر مدرن و پيشرفته هم باشد جاي وسيع و ديوار بزرگي را در غرفه ي نمايشگاه هاي داخلي و خارجي صنايع در نظر ميگيرند كه عكسي به طول 5 متر يا بيشتر نصب كنند كه اين چاپ متري از فيلم هاي كوچك و ديجيتال ممكن نيست و كيفيت حرفه اي نخواهد داشت. ديگر اينكه براي نمايش تمام سالن به لنزهائي احتياج داريم كه حداقل 90 و حداكثر180 درجه بتواند بياندازد كه اين كار فقط با لنزهاي سوپروايد يا چشم ماهي عملي است . متاسفانه انتخاب اجباري اين لنز ها با خود اشكال و عيب بزرگي بوجود مياورد و آن تغيير پرسپكتيو سالن است و همه ي سالن و دستگاه ها كج و غير واقعي خواهند شد و مجبوريم دوربيني بكار ببريم كه پرسپكتيو با آن قابل كنترل و اصلاح باشد كه فقط با دوربين هاي بزرگ يا فانوسي ممكن است و فيلم هاي آن نيز در ابعاد : 20x25cm, 13x18cm, 10x12cm توليد ميشود . در ضمن حتماً بايد همراه سه پايه محكم و مجهز از يك ارتفاع معقول كه فضاي كامل سالن و تمامي دستگاه هاي موجود، از آن زاويه قابل رؤيت باشد . مثلاً از بالاي ليفت تراگ عكاسي شود. در بعضي از كارخانه ها نور موجود به اندازه كافي در سالن ها نصب نشده . ما بايد با خودمان نورهاي وسيع و نرم و هم چنين نورهاي قوي و متمركز داشته باشيم تا بتوانيم فضا و نقاطي را كه تاريك شده و نمي پسنديم روشن كنيم و يا مدت طولاني مثلاً چند دقيقه شاتر دوربين را باز گذاشته با يك سيم بلند، چراغ بدست در فضا و زاويه اي كه انتخاب كرده ايم حركت كرده و نقاط تاريك را بمدت مورد احتياج از فاصله ي حساب شده نورمالي كنيم كه اين تكنيك را بايد بياموزيم و تمرين كنيم تا بتوانيم يك عكس مورد قبول و بدون نقص فني و تكنيكي از سالن كارخانه تهيه كنيم كه هم براي نمايشگاه و هم كاتالوگ و هم همراه تبليغ كالاي توليدي آن سالن در تبليغات و آگهي هاي مربوط به آن كارخانه صنعتي استفاده خواهد شد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

چگونه مي تون در محيط هاي پر نور يك عكس تبليغاتي با كيفيت تهيه كرد؟

در پاسخ به سوال بالا مي توان گفت يكي از ابزارهاي مورد استفاده براي بالا بردن كيفيت عكس هاي صنعتي در محيط هاي نوراني هود مي باشد.كاربرد هود در جلوگيري از ايجاد نقاط نوراني ست كه روي تصوير به علت شدت بالاي نور ايجاد مي گردد . اين ابزار كوچك و كاربردي كه از لحاظ شكل ظاهري شبيه به فنجان مي باشد.هود روي لنز دوربين نصب مي شود و با حذف نورهاي اضافي كمك به بالا رفتن كيفيت عكس مي كند.دومين روش عكاسي تبليغاتي در محيط هاي نوراني به تنظيمات ISO دوربين مربوط مي شود.زماني كه ايزو را روي كمترين درجه قرار دهيد و درجه سرعت شاتر را با ايزو هماهنگ كنيد حتي با وجود محيطي پر نور باز هم تصوير خروجي نوري مناسب و ملايم خواهد داشت.عامل موثر سوم نيز مربوط به تجهيزات دوربين مي باشد.فيلترهاي NU و U.V با كم كردن ميزان پرتوهاي نوري كه وارد دوربين مي شوند كمك مي كنند تا تصويري با كيفيت و وضوح بالا بطوريكه تمام جزئيات محصول در آن نمايش داده مي شود ايجاد گردد.چهارمين روش پيشنهادي اين است كه تنظيمات ميزان نورپردازي را به خود دوربين عكاسي بسپاريم تا بصورت اتوماتيك با در نظر گرفتن محيط هاي مختلف و ميزان نور هر صحنه تنظيمات مربوط به نورپردازي انجام شود.اما در نظر داشته باشيد بصورت كامل تنظيمات اتوماتيك دوربين مناسبترين حالت را ايجاد نخواهد كرد و نياز به بررسي و دقت عكاس تبليغات دارد.اولين حالت تنظيم نورپردازي اتوماتيك، الگوبرداري از ميزان شدت نور صحنه است.مي توان گفت كه تنظيمات در نظر گرفته شده اين حالت توسط خود دوربين در اكثر موارد نتيجه مطلوبي بدنبال دارد اما بد نيست كه براي حصول اطمينان از نتيجه كار دستي در تنظيمات اين گزينه ببريم و با كم و زياد كردن درجه آن مناسب ترين حالت را پيدا كنيم.به ياد داشته باشيد هر چه قدر كه compensation در فضايي كه شدت نور بالايي دارند، بالاتر برود كيفيت و وضوح تصوير خروجي بيشتر است و برعكس در فضايي كه نور كمي دارد تنظيم مناسب اين گزينه، حالتي ست كه compensation در كمترين درجه قرار داشته باشد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

گزينه EV و تنظيمات مربوط به آن

زماني كه موقعيت نور در صحنه مورد نظر حالتي ست كه به صورت مستقيم و با شدت بالا مي تابد و يا اينكه بك گراند صحنه داراي رنگهاي روشن و پر بازتاب است حتما بايد به تنظيمات EV توجه كرد . پيشنهاد مي شود EV را در بالا ترين حالت قرار دهيد تا به كمك آن بتوانيد كمترين ميزان لكه ها و نقاط نوراني اضافي را در تصوير داشته باشيد.نكته آخر اينكه به تصوير برداري از يك زاويه اكتفا نكنيد . همچنين مطمئن باشيد تنظيماتي كه در بالا به آن ها اشاره كرديم نيز تن ها با يكبار كاهش و افزايش به مطلبوب ترين حالت خود نمي رسند بلكه بايد براي پيدا كردن ايده آل ترين حالت، بايد از زواياي مختلف و با تنظيمات متفاوت تصوير برداري را انجام دهيد و اين كار را تا زمان رسيدن به نتيجه دلخواه ادامه دهيد و با كيفيت ترين عكس را از بين حالات و زواياي مختلف انتخاب كنيد.

عكاسي تبليغاتي آموزش عكاسي تبليغاتي

تبليغات - تصوير - آموزش - آموزش - كارگاه - نور - ساز - تصوير - تبليغات -

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 35

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 353
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 70
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 411
  • بازدید سال : 2490
  • بازدید کلی : 215494
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی